Inclusive education
contributions of the universal desenho of learning in the pedagogical support project
DOI:
https://doi.org/10.35355/revistafenix.v21i1.1397Keywords:
Pedagogical support project , universal desenho for learning, teacher professional development, inclusion, didactic sequenceAbstract
The Pedagogical Support Project (PAP) of the City of São Paulo, since 2019, has been offering pedagogical support to students. After the experience of remote learning, the said project became extremely necessary. During the implementation of the PAP, in the formative processes, we were introduced to the Universal Desenho for Learning (DUA), considered a methodological approach for accessibility to all. This research investigates how the principles of the DUA are contained in the PAP and how they are translated into the application of a didactic sequence. For its realization, we opted for a qualitative approach of interventionist nature. The field research was carried out in a certain public school of the City Hall of São Paulo. With the accomplishment of the study, we found that the contributions of the DUA to the PAP consist from the act of planning to the development of the class, followed by the evaluation in an accessible way. The DUA broadens the look at the entire pedagogical practice, evidencing the care with the learning process, in an inclusive vision.
Downloads
References
BETTIO, C. D. B.; MIRANDA, A. C. A.; SCHMIDT, A. Desenho universal para a aprendizagem e ensino inclusivo na educação infantil. 1. ed. – Ribeirão Preto: FFCLRP-USP, 2021. DOI: https://doi.org/10.11606/9786588082034
BÖCK, G. L. K.; NUERNBERG, A. H. As concepções de deficiência e as implicações nas práticas. Florianópolis: COEB, 2018. p. 10.
CAST. Universal Design for Learning guidelines. Version 2. 0. Wakefield, MA: Author, 2011.
CAST. Universal Design for Learning guidelines. Version 2. 1 [graphic organizer]. Wakefield, MA: Author, 2014.
HEREDERO, E. S. Diretrizes para o Desenho Universal para a Aprendizagem (DUA). Revista Brasileira de Educação Especial, p. 36, 2020.
JOAQUIM DOLZ, M. N. B. S. Sequência didática para o oral e escrita: apresentação de um procedimento. In: SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado das letras, 2004. 239 p.
MANTOAN, M. T. E. Inclusão escolar: o que é? por quê? como fazer? São Paulo: Moderna, 2003.
SANTOS, A. I. Presentes do passado: memórias para sorrir. São Paulo: Clube dos autores, 2022.
SÃO PAULO (SP). Orientações didáticas do currículo da cidade: Língua Portuguesa – volume 2. – 2.ed. – São Paulo: SME / COPED, 2019.
SÃO PAULO (SP). Casa civil do gabinete do prefeito. SG Nº 24 de 18 de Março de 2020. Disponível em: http://legislacao.prefeitura.sp.gov.br/leis/portaria-secretaria-municipal-de-gestao-sg-24-de-18-de-marco-de-2020. Acesso em: 11/07/21.
SÃO PAULO (SP). Casa civil do gabinete do prefeito. SG nº 25 de 11 de dezembro de 2018. Disponível em: http://legislacao.prefeitura.sp.gov.br/leis/instrucao-normativa-secretaria-municipal-de-educacao-sme-25-de-11-de-dezembro-de-2018/detalhe. Acesso em: 11/07/21.
SÃO PAULO (SP). Secretaria Municipal de Educação. Coordenadoria Pedagógica. Orientações didáticas do currículo da cidade: projeto de Apoio Pedagógico - recuperação das aprendizagens. São Paulo: SME/COPED, 2019a.
SÃO PAULO (SP). Secretaria Municipal de Educação. Coordenadoria Pedagógica. Currículo da Cidade: ensino fundamental - componente curricular língua portuguesa. 2 ed. São Paulo: SME/ COPED, 2019b.
TODOS PELA EDUCAÇÃO. Nota técnica: sistema nacional de educação. Todos pela educação. p. 33, 2020.
TORRES, V. F. S. Contribuições do Design Universal para Aprendizagem a prática educativa inclusiva: um estudo no âmbito da alfabetização e Multiletramentos. São Caetano do Sul: USCS, 2020. 141 p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Fênix - Revista de História e Estudos Culturais
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Direitos Autorais para artigos publicados neste periódico são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista, com o trabalho licenciado simultaneamente sob uma licença Creative Commons (CC BY-NC-ND 4.0). Em virtude de os artigos serem publicados nesta revista de acesso público, eles são de uso gratuito, com atribuições próprias, não-comerciais.