Countryside education and popular participation

setbacks and hope, the fight against antagonical forces

Authors

  • Gisely SANTOS Storch do Nascimento Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de Rondônia - IFRO https://orcid.org/0000-0002-9665-6594
  • Rafael AQUINO Norberto Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de Rondônia – IFRO https://orcid.org/0000-0001-9423-3742
  • Fábio ANDRADE Santos Universidade Federal de Rondônia - UNIR

DOI:

https://doi.org/10.35355/revistafenix.v21i1.1510

Keywords:

Public policy, rural education, cultural plurality, social movements

Abstract

The present study aims to reflect on rural education from the perspective of valuing knowledge and experiences as an instrument of emancipation and opposition to political, economic, cultural colonial and capitalist ideology. . The research highlights the importance of social movements in the process of building public policies for rural education, the setbacks and the hope for the fight for rural education.

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Author Biographies

Gisely SANTOS Storch do Nascimento , Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de Rondônia - IFRO

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal de Rondônia. Mestre em Educação Escolar pela Universidade Federal de Rondônia UNIR. Possui graduação em Letras - Língua Portuguesa - Faculdades Integradas de Cacoal. Atualmente é professora de Língua Portuguesa e Literatura Brasileira no IFRO - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia - Campus Colorado do Oeste.. Membro do Grupo de Pesquisa LINAHC - Linguagens, Artes e Humanidades em Educação na Contemporaneidade, do Instituto Federal de Rondônia - IFRO e do Grupo de Pesquisa GEP - Grupo de Estudos Pedagógicos, da Universidade Federal de Rondônia - UNIR.

Rafael AQUINO Norberto, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de Rondônia – IFRO

Doutor em Agronomia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP) Campus Ilha Solteira; Mestre em Ciências pelo Programa de Educação Agrícola da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ) ; Especialista em Licenciamento Ambiental pela Universidade Gama Filho (2010); Especialista em Educação Profissional e Tecnológica pela UAB/IFRO 2022; Licenciado em Pedagogia pelo Centro Universitário FAEL (2023); Licenciado em Educação Profissional e Tecnológica pela UAB/IFRO (2022); Graduado em Tecnologia em Gestão Ambiental pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Rondônia (IFRO) Campus Colorado do Oeste (2009); Licenciando em Artes Visuais (2024-2025); Graduando em Gestão Públicas (2024-2025); Avaliador do MEC de instituições e cursos superiores integrante do Banco Nacional de Avaliadores do Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior (BASis).  Professor de Ensino Básico, Técnico e Tecnológico no IFRO - Campus Colorado do Oeste .  Pesquisador nos grupos de pesquisa Educação e Práticas Integradas (EDUCA) do IFRO e no grupo de pesquisa Desenvolvimento Rural e Agricultura Familiar da UNESP.

Fábio ANDRADE Santos, Universidade Federal de Rondônia - UNIR

Professor Associado da Universidade Federal de Rondônia (UNIR); Lider do HUMANIZE - Grupo de Pesquisa sobre História, Educação Social e Vida Cotidiana; membro da coordenação da Rede Brasileira de Educação em Direitos Humanos (REBEDH).

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Published

2024-06-27

How to Cite

SANTOS Storch do Nascimento , G., AQUINO Norberto, R., & ANDRADE Santos, F. (2024). Countryside education and popular participation: setbacks and hope, the fight against antagonical forces. Fênix - Revista De História E Estudos Culturais, 21(1), 197–218. https://doi.org/10.35355/revistafenix.v21i1.1510