Countryside education and popular participation
setbacks and hope, the fight against antagonical forces
DOI:
https://doi.org/10.35355/revistafenix.v21i1.1510Keywords:
Public policy, rural education, cultural plurality, social movementsAbstract
The present study aims to reflect on rural education from the perspective of valuing knowledge and experiences as an instrument of emancipation and opposition to political, economic, cultural colonial and capitalist ideology. . The research highlights the importance of social movements in the process of building public policies for rural education, the setbacks and the hope for the fight for rural education.
Downloads
References
ARROYO, M. G; CALDART, R. S. MOLINA, M. C. (Orgs.) Por uma educação do campo. Petrópolis, RJ: Vozes, 2004.
ARROYO, M. G. Políticas de formação de educadores(as) do campo. Caderno CEDES, Campinas, vol.27, n.72, mai/ago 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-32622007000200004
BOGDAN, R; BIKLEN, A. K. Investigação qualitativa em Educação: uma introdução à teoria e métodos. Porto Editora Ltda, 1994.
BONETI, L.W. Educação e movimentos sociais hoje. In: ALMEIDA, M.L.P.; JEZINE, E. Educação e movimentos sociais: novos olhares. Campinas, SP: Editora Alínea, 2007.
BRANDÃO, C. R. A Educação popular na escola cidadã. Petrópolis: Vozes, 2002.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional Nova LDB (Lei no 9394/96). Disponível em: <https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm>. Acesso em: 11 nov. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação – Diretrizes operacionais para a educação básica nas escolas do campo. Brasília, DF, 2002. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=13800-rceb001-02-pdf&category_slug=agosto-2013-pdf&Itemid=30192>. Acesso em: 11 nov. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação – Grupo Permanente de Trabalho de Educação do Campo. Referência para uma política nacional de Educação do Campo. Caderno de subsídios, Brasília, DF, 2005. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/secad/arquivos/pdf/educacaodocampo/referencias.pdf>. Acesso em 01 dez de 2022.
BRASIL. Ministério da Educação – Diretrizes complementares, normas e princípios para o desenvolvimento de políticas públicas de atendimento da Educação Básica do Campo. Brasília, DF, 2008.Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/resolucao_2.pdf>. Acesso em 05 jan de 2023.
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Decreto nº 7.352/2010. Dispõe sobre a política de educação do campo e o Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária – PRONERA. Brasília, 2010. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/docman/marco-2012-pdf/10199-8-decreto-7352-de4-de-novembro-de-2010/file>. Acesso em 01 fev de 2023.
CANEN, A. Sentidos e dilemas do multiculturalismo: desafios curriculares para o novo milênio. In: MACEDO, Elizabeth; LOPES, Alice Casimiro. Currículos, debates contemporâneos. São Paulo: Cotez, 2010.
CRESWELL, J. W.. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. Trad. Magda Lopes 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2010.
DUSCHATZKY, S; SKLIAR, C. O nome dos outros: narrando a alteridade na cultura e na educação. In: LARROSA, Jorge; SKLIAR, Carlos (Org.). Habitantes de Babel: Políticas e Poéticas da diferença. Autêntica: Belo Horizonte, 2001.
FREIRE, P. Pedagogia da Esperança: um reencontro com a Pedagogia do Oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1992
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17 ed. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 2005.
FREIRE, P; FAUNDEZ, A. Por uma Pedagogia da Pergunta. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1985.
FREIRE, P. Educação e mudança . 11 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986.
GIBBS, G. Análise de dados qualitativos. Porto Alegre: Artmed, 2009.
GIL, A. C. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. São Paulo, SP: Atlas, 1999.
LEITE, S. C. Escola rural: urbanização e políticas educacionais. São Paulo: Cortez, 1999.
MACHADO, I. F.Educação do campo e diversidade. Perspectiva, Florianópolis, v.28, n. 1, 141-156, Jan./Jun. 2010. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-795X.2010v28n1p141
MARCONI, M. A; LAKATOS, E. M. Fundamentos de metodologia científica. São Paulo, SP: Atlas, 1994.
PIZZANI, L. et al. A arte da pesquisa bibliográfica na busca do conhecimento. RDBCI: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Campinas, SP, v. 10, n. 2, p. 53–66, jul./dez, 2012. DOI: https://doi.org/10.20396/rdbci.v10i1.1896
PESSOA, F. Poesia, Alberto Caeiro. Edição de Fernando Cabral 97 Martins e Richard Zenith. Lisboa, Assírio & Alvim. 2001.
SANTOS, S. C. M. Nas veredas por reconhecimento social: o papel da educação na desconstrução da inferioridade dos sujeitos do campo. 2012. f. 264. Tese (Doutorado em Ciências Sociais). Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal-RN, 2012.
Twitter. Bolsonaro, J. M. Ministro da Educação desmonta secretaria de diversidade e cria pasta de alfabetização. Brasília, 02, janeiro de 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Fênix - Revista de História e Estudos Culturais
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Direitos Autorais para artigos publicados neste periódico são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista, com o trabalho licenciado simultaneamente sob uma licença Creative Commons (CC BY-NC-ND 4.0). Em virtude de os artigos serem publicados nesta revista de acesso público, eles são de uso gratuito, com atribuições próprias, não-comerciais.