The words of songs and songs in the literature of João Guimarães Rosa
DOI:
https://doi.org/10.35355/revistafenix.v21i1.1325Keywords:
Guimarães Rosa, history, visual culture, music cultureAbstract
Against the long tradition enshrined by Literary Criticism that associates the creative variables of the composition of João Guimarães Rosa literature with factor strictly related to erudite universe of books and the alphabet, this article analyses the literature work of João Guimarães Rosa, identifying variables that are not erudite, but taken from a popular world and mass culture, showing the variety of creative sources used by the writer to make his work.
Downloads
References
AMARAL, Aracy A. Arte para quê? A preocupação social na arte brasileira. 1930-1970. 3ª ed. São Paulo (SP): Studio Nobel, 2003.
ANGOTTI-SALGUEIRO, Heliana. A construção de representações nacionais: os desenhos de Percy Lau na Revista Brasileira de Geografia e outras “visões iconográficas” do Brasil Moderno. Anais do Museu Paulista. São Paulo, n.2, v.13, p. 21-72, jul-dez.2005. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-47142005000200003
ATHAYDE, Tristão. A palavra Falada. Suplemento Literário Letras e Artes. 8.11.1953.p.2.
BASTIDE, Roger. Brasil, terra de contrastes. 9ª ed. São Paulo (SP): Difusão Editorial, 1979.
BARSANTE, Cássio Emanuel. A vida ilustrada de Tomás Santa Rosa. RJ: Fundação Banco do Brasil: Bookmakers, 1993. s.p.
BRITO, Álvaro de. Ler ou não Ler. Boletim Bibliográfico Brasileiro, nov.dez.1954, n.6, v.2.p.5.
CALABRE, Lia. O rádio na sintonia do tempo: radionovelas e cotidiano (1940-1946). Rio de Janeiro (RJ): Ed.Fundação Casa de Rui Barbosa, 2006.
COELHO, Maria Beatriz Ramos de Vasconcelos. Representação Visual da Nação: o Brasil através das lentes de três franceses. In: Anais Eletrônicos do XXVII Encontro Anual da ANPOCS. Caxambu (MG): ANPOCS, p.1-29, 2003. GT Pensamento Social Brasileiro.
COSTA, Helouise. Palco de uma história desejada: o retrato do Brasil por Jean Manzon. Revista do Patrimônio Histórico e Artístico, Iphan, n° 27, p.139-159, 1998,
FERREIRA, Suzana Cristina de S. Cinema Carioca nos anos 30 e 40. Os filmes musicais nas telas da cidade. SP: Annablume; BH: PPGHistória-UFMG, 2003
LE MEN, Ségolène. La question de l’illustration. [A questão da ilustração] In: Histories de la lecture – un bilan des recherches. [História da Leitura – um balanço de pesquisas] Paris: IMEC Éditions, 1995.
ORTIZ, Renato. Cultura brasileira e identidade nacional. 2ª ed. São Paulo (SP): Editora Brasiliense, 1986.
PAIXÃO, Fernando. (Coord.) Momentos do livro no Brasil. São Paulo (SP): Editora Ática, 1997.
PEDROSA, Mário. Dos murais de Portinari aos espaços de Brasília. São Paulo (SP): Ed. Perspectiva, 1981.
RIVRON, Vassili. Enracinement de la littérature et anoblissement de la musique populaire. Étude Comparée de deux modalités de construction culturelle du Brésil (1888-1964). [Enraizamento da Literatura e enobrecimento da música popular. Estudo comparado de duas modalidades de construção cultural do Brasil (1888-1964)] Tese de Doutorado. Sociologia. Setembro de 2005. EHESS. 3.
ROSA, João Guimarães.1 Grande Sertão: Veredas. Rio de Janeiro (RJ): Editora Nova Aguilar, 2004. Obra Completa, V.1.
ROSA, João Guimarães.2 Dão-la-la-lão, o devente. In: ______ . Corpo de Baile. Rio de Janeiro (RJ): Editora Nova Aguilar, 2004. Obra Completa, V.1.
ROSEMBLAT, Mauricio. Jornal de Letras, n.3, set.1949, p.3. Seção Vida dos Livros.p.2.
SANTOS, Pedro Augusto Gomes. A classe média vai a paraíso: JK em Manchete. Porto Alegre (RS): EdiPUCRs, 2002
SOARES DE LIMA, Yone. A ilustração na produção literária. São Paulo - Década de Vinte. São Paulo (SP): Editora IEB, 1985. n.33.
TURAZZI, Maria Inez. Uma cultura fotográfica. Fotografia Revista do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, IPHAN/MINC (Brasília), n.27, p.7-15, 1998
WERNECK SODRÉ, Nelson. Síntese de História da Cultura Brasileira. 20ª ed. Rio de Janeiro (RJ): Bertrand Brasil, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Fênix - Revista de História e Estudos Culturais
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Direitos Autorais para artigos publicados neste periódico são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista, com o trabalho licenciado simultaneamente sob uma licença Creative Commons (CC BY-NC-ND 4.0). Em virtude de os artigos serem publicados nesta revista de acesso público, eles são de uso gratuito, com atribuições próprias, não-comerciais.