THE UPSTAGING OF GEORGE FLOYD
THE BLACK SQUARE AND BLACKOUT TUESDAY AS A MODALITY OF POLITICAL MANIFESTATION
DOI:
https://doi.org/10.35355/revistafenix.v18i1.1065Keywords:
Blackout Tuesday, Black Square, Technical Image, Virtual Activism, Social MediaAbstract
The death of George Floyd, victim of police brutality, in Minneapolis, May 25, 2020, is another violent episode in the north american history of racism and sistemic violence against the african american population. On mainstream and social media, the images concerning Floyd's case and the protests that followed his untimely death occupied millions of user's timelines. In this context of image production in virtual activism, this article employs image, photography, theoretical language theories as basis to propose a critical analysis of the Blackout Tuesday movement as a modality of political manifestation.
Downloads
References
BARTHES, Roland. A câmara clara: Nota sobre a fotografia. Lisboa: Ed. 70, 2013.
DERRIDA, Jacques. Gramatologia. São Paulo: Ed. Perspectiva, 2011.
DUBOIS, Philippe. O ato fotográfico e outros ensaios. Campinas: Ed. Papirus, 2012.
FLUSSER, Vilém. A filosofia da caixa preta: Ensaios para uma filosofia da fotografia. São Paulo: Ed. É Realizações, 2018.
HANKE, Michael. Do conceito à imagem: a cultura da mídia pós Vilém Flusser. Natal: Ed. EDUFRN, 2007.
HUBERMAN, Georges-Didi. Quando as imagens tocam o real. Artigo retirado de https://www.eba.ufmg.br/revistapos/index.php/pos/article/view/60/62. 2012.
RANCIÈRE, Jacques. (2016). O destino das imagens. Rio de Janeiro: Ed. Contraponto, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Direitos Autorais para artigos publicados neste periódico são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista, com o trabalho licenciado simultaneamente sob uma licença Creative Commons (CC BY-NC-ND 4.0). Em virtude de os artigos serem publicados nesta revista de acesso público, eles são de uso gratuito, com atribuições próprias, não-comerciais.